Pages

Ads

Thursday 10 May 2012

TAMAN MINI DEPAN RUMAH


 

“Telah nampak kerosakan di darat dan dilaut akibat perbuatan tangan manusia,supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari akibat perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)” [Surah ar-Rum (30): 41].

Menurut Imam Jalalain dan Imam Ibnu Katsir dalam menafsirkan bimâ kasabat aydînnâ (akibat perbuatan tangan manusia...) adalah perbuatan-perbuatan maksiat/kerosakan. Ertinya, pelbagai kerosakan di darat dan di laut yang menimpa manusia adalah akibat kemaksiatan/kerosakan yang dilakukan oleh manusia sendiri. Memang terkadang manusia hari ini terlampau dengan maksiat yang melanda.
Rujukan : Http://http:www.mykhilafah.com/sautun-nahdhah/197-sn001-muhasabah-untuk-umat-islam-antara-bencana-musibah-dan-azab

Namun post kali ini berkisar tentang kerosakan muka bumi akibat pencemaran yang dilakukan oleh Manusia. Sebenarnya sejak kebelakangan ni rasa cuaca terlalu panas pada waktu malam. Korang semua rasa tak? Mungkin memang musim panas pada bulan mei hingga oktober sebab matahari berada pada garisan khatulistiwa katanya. Tapi seingat aku dulu masa aku bersekolah rendah cuaca memang sangat sejuk terutama waktu pagi nak sembahyang subuh. Air sejuk hingga mandi pada waktu pagi merupakan perkara yang paling liat untuk aku lakukan. Sejuk sampai ketulang.

Kemudian aku sempat juga berborak dengan seorang rakan pakcik aku yang bercerita tentang perubahan cuaca yang terlalu mendadak. "Dulu orang yang beli kereta baru tak mahu pakai aircord pada kereta sebab nak memastikan kereta mereka lebih cepat pickup "laju la dengan kata lain". Tapi sekarang nih Aircord memang bukan pilihan tetapi satu kewajipan. Cuaca pada meter kereta pada waktu tengah hari terik boleh sampai ke 37 darjah celcius. Panas tu yer.

Sebenar kalau aku memberi perubahan pada dunia dengan post aku yang simple dan pendek ni mungkin korang akan nampak mustahil. Tapi, yang aku nak bagitau adalah sumbangan kecil yang kita boleh lakukan untuk melakukan perubahan pada cuaca kita. Aku menyumbangkan pokok busida dan pokok pine yang aku beli dari nurseri untuk ditanam di kawasan perumahan aku. Aku dah jaga pokok-pokok nih dekat setahun dah nih. Kemudian aku nak beli pokok lain pula untuk di tanam ke dalam pasu bunga ku. Aku rasa rakan lain juga boleh membuat demikian. Nanti bila anak aku dah besar bolehlah ku katakan pokok ini dulu babah beli selang beberapa bulan selepas ko lahir. Tengok sekarang dah besar. Ada juga sumbangan aku untuk menyelamatkan Alam Sekitar kita.

Aku dan Kelah biru dah melakukan sumbangan, Anda bila lagi!???

Menurut statistik, kita perlukan 7 juta pokok di Malaysia untuk menstabilkan semula cuaca seperti yang telah lepas.
1. Ni statistik yang aku jumpa pasal pencemaran yang dilakukan oleh kita manusia seluruh dunia :
2. Setiap tahun terdapat 250 million kes yang berkaitan penyakit berjangkit melalui air tercemar. Menyebabkan antara 5 -10 million orang mati setiap tahun.
3. Eksoz kenderaan secara puratanya menyumbang kepada 60% karbon monoksida seluruh dunia. Dan di kawasan bandar sehingga 95%.
4. Secara purata lebih 80% barangan di tapak pembuangan sampah boleh dikitar semula, tetapi tidak dilakukan.

~ a|am hijau

2 comments:

  1. maaf bertanya pada penulis

    aircord tu honda accord ke maksud penulis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kahkahkah... jwb la ko din..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...