Pages

Ads

Tuesday 8 May 2012

RAJA SUNGAI : KELAH - siri 1

aku nak berkongsi dengan semua tentang 1  spesis ikan yang digelar Raja Sungai iaitu Kelah.

Ikan Kelah (bahasa Inggeris: Mahseer) adalah ikan kap dalam keluarga Cyprinidae yang bersisik besar, dan merupakan ikan sukan yang digilai dan banyak terdapat di India dan secara amnya di Asia Selatan.

Ikah Kelah mendiami di sungai serta tasik, dan naik ke anak sungai yang pantas serta dasar sungai yang berbatu-batan untuk membiak. Serupa dengan jenis ikan kap yang lain, mereka merupakan omnivor dan makan bukan sahaja alga, krustasia, serangga, katak, dan ikan yang lain, tetapi juga buah-buahan yang jatuh daripada pokok-pokok di atas.

ikan kelah boleh dikategorikan antara ikan yang ganas.. kenapa aku cakap ganas?? ikan kelah suka berenang dan melawan arus yang deras.. Kelah juga hidup dikawasan air terjun dan merupakan antara spesis yang terancam pada masa sekarang.

Dibawah aku senaraikan beberapa jenis kelah  :

 Humpback Mahseer

Deccan Mahseer



Himalayan Mahseer
 


Thai Mahseer


River Carp


Soro Mahseer



Mahseer Barb



Mahseer Barb / Tengas / Kejor 



Mahseer Barb
 




berbagai jenis kelah yang wujud.. .. dan ikan kelah ni sesuai dibela dalam aquarium dan dalam kolam..

tapi aku cadangkan nak bagi ikan kelah ni cepat besar kena la bela dalam kolam kerana kolam lebih luas dan menyamai habitatnya yang sebenar....Setiap ikan akan keluarkan hormon pertumbuhan yang berfungsi untuk tumbesaran ikan tersebut..Tapi pada masa yang sama, hormon ni akan merencatkan pertumbuhan ikan jika hormon tersebut tersebar dalam takungan air yang sedikit atau ikan dipelihara dalam bekas yang kecik (cth : aquarium) .

So jika anda mahu  ikan anda cepat besar, kena la tukar air aquarium tu selalu..takpun beli la aquarium yang 10 kaki besarnya dan mempunyai sistem filter dan penukaran air yang baik...

Tempat nak dapat ikan kelah yang betul ada di area kota damansara..sepanjang jalan penuh dengan kedai ikan dan pokok... ada kelah betul...dan ada tengas yang dikatakan sebagai kelah...semoga anda semua tidak tertipu... sesetengah kedai ikan ni  menipu ikan tengas yang murah tu dikatakan sebagai ikan kelah merah...dah banyak orang terkena..termasuk lah aku...kahkahkah.

siri kelah yang ke-2 akan bersambung dalam siri yang akan datang..

~ ke|ah biru





Rujukan :
- kelah2u.blogspot.com
-http://ms.wikipedia.org/wiki/Ikan_Kelah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...