Pages

Ads

Wednesday 9 May 2012

TEMOLEH OH TEMOLEH - siri 2


Kisah diteruskan dengan terjebaknya aku untuk memiliki ikan temoleh yang ke-2 dan ke-3..

Di sekitar Paya Jaras, Sg. Buloh ada sebuah kedai kampung yang aku selalu singgah setiap kali balik dari kerja.. selalu singgah bukan beli pun..sekadar cuci mata..sampaikan tauke kedai,bini tauke kedai dan anak tauke kedai pun dah boring tgk muka aku agaknya..kedai ni diperkenalkan oleh rakan  aku a|am hijau. 

Tah macam mana, hari tu ada stok ikan baru yang datang dari Ipoh.. aku tgk ada 2 ekor Temoleh...wow...besar bagak..!! ada dalam 20 cm panjang.. dalam fikiran aku kalau 10cm pun dah 10 ringgit, ni 2 kali ganda.. mesti harganya lagi mahal..

Tah macam mana, rezki aku...sedang aku duk tgk ikan tu, pakcik kedai (tauke kedai) dalam lingkungan umur 60-an datang dan terus offer aku.. ''amik la nak, pakcik offer 2 ekor tu RM 30 saja''..

peh..rezki  tue.... aku terus cakap nak sekor je.. pakcik tu pun cakap  balik ''amik sekor pun harga RM30 , amik 2 ekor pun RM 30'' .. aku pun tersenyum.. dalam kepala aku duk pk apa punya hukum matematik la pakcik ni pakai..pelik2..

Tanpa berfikir panjang tentang formula matematik ciptaan pakcik tu kira harga ikannya, aku terus rembat la 2 ekor ikan temoleh ni dan mintak dibungkuskan...sebelum balik sempat jugak aku beborak pasal  Temoleh ni.

Menurut pakcik sitauke kedai ni, Temoleh adalah Spesis yang dah  jarang dijumpai..dulu banyak..tapi skg makin pupus. 

Aku tanya pakcik tu kenapa kalau ikan temoleh kecik rupanya tak sama dengan temoleh dewasa..
Pakcik tu bgtau yang Ikan ini semasa kecil dipanggil IKAN TEMOLEH tetapi bila saiznya jadi sangat besar ia dikenali dengan nama IKAN TEMELIAN.

Wah... hebat jugak pakcik ni ..Banyak ilmu...mana dia tahu pun aku tak pasti..mungkin dia selalu tgk National Geographic kot..hehe..Kehebatan pakcik ni makin terserlah bila di bagitau aku yang Ikan ini banyak tinggal kat sungai yang besar  macam kat sungai Pahang. Kalau kat sungai Buloh ni belum pasti lagi ada ...hehe..

Menurut beliau lagi tempat yang masih ada ikan ni selain sungai pahang adalah sungai perak dan jugak kat kuala kangsar..info lain ikan ni kalau x silap setaun sekali ja dia membiak...masa dia membiak tu orang panggil musim menghempas...dia akan wat bunyi bising kat pemukaan air..yang betina akan hempas badan dia kat pemukaan air...

camtu la sedikit sebanyak, lebih kurang penerangan pakcik tu kat aku yang membuatkan aku terus respek kat dia .. Mungkin pengetahuan tu datang daripada pengalaman hidup... dan dengan pengalaman itulah dia bertekad untuk membuka kedai menjual ikan hiasan yang berjaya dan disegani (agakkan aku sahaja..hehe)

sentuh sedikit berkenaan dengan ilmu @ pengetahuan...

kita kena sentiasa mencari ilmu..
Ilmu aku, ilmu pakcik tauke kedai,Ilmu ikan Temoleh dan ilmu anda pembaca blog ni (kalau ada la hehe) semuanya adalah terbatas.
Dan orang yang mempunyai ilmu mestilah mengamalkan ilmunya..

Contoh yang mudah kita tgk zaman sekarang..Banyak kes-kes gejala sosial dan maksiat berlaku dikalangan pelajar kolej dan universiti.

Mereka yang berkecimpung dalam hal-hal yang negatif  ini bukan taktau dosa pahala..halal haram... semuanye bijak2 belake (sebut gaya ustaz Azhar Idrus)

Cuma ni lah dikatakan diorang dah mengaplikasikan konsep aku katakan tadi berilmu tapi tidak beramal dengan ilmu yang dimiliki ..atau dengan peribahasa yang dah selalu kita dengar sejak kita kecik.. ilmu tanpa amal ibarat pokok tidak berbunga berbuah...

 dan jika kita berilmu dan bijak, janganlah sesekali kita menyombong diri dan angkuh kerana ilmu itu semuanya datangnya daripada Allah s.w.t..kalau Allah nak tarik balik sekejap saja boleh lenyap ilmu yang kita ada tu..

 sebelum aku tamatkan post pasal temoleh ni  aku nak kongsi Firman Allah s.w.t berkenaan dengan ilmu untuk kita  sama-sama fahami dan hayati..

Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu bahaya, ia segera berdoa kepada Kami; kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): "Aku diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada padaku". (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu)  : (Az-Zumar 39:49)

.....semoga kita sama-sama menjadi orang yang besyukur dengan ilmu pengetahuan yang kita ada kerana  pengetahuan itu adalah suatu nikmat yang tidak ternilai harganya.


Kisah ikan temoleh ni belum berakhir disini.. jumpa lagi  di siri yang ke-3 ikan Temoleh.. dalam siri ini akan aku bagitau  rahsia sebenar rumus perkiraan matematik pakcik tu..ingat lagi ???
 '' amik sekor pun harga RM 30 , amik 2 ekor pun RM 30''


Moral : Don't judge a book by its cover.. Hormati Warga Tua.. Mereka Aset Berharga!!


~ ke|ah biru




Sumber :

-  Pengalaman dan pengetahuan pakcik Tauke Kedai  ikan Hiasan ,Paya Jaras Sg. Buloh..
- Pict Ikan Temoleh from: hahasale.com

2 comments:

  1. Penulisan saudara sangat menarik, saya suka.. harap saudara kelah biru dan alam hijau boleh ceritakan tentang ikan flowerhorn selepas ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih anonymous.. Insyaallah lepas ni akan ada cerita pasal flowerhorn tu..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...