Pages

Ads

Tuesday 8 May 2012

POKOK HIASAN - FLAMINGO LILY (Anthurium andreanum)

Harini balik saja dari kerja, aku sempat pergi ke nusery menjual pokok bunga dekat uitm sungai buloh. Aku dengan rakusnya tidak berfikir panjang telah membeli 3 pokok Flamingo lily yang bewarna putih dan pink dan merah..hebat tak??haha..harga untuk 1 pokok sekitar RM 8.50 sahaja..murah. Anda juga mampu memilikinya..

Cantik ?



Menarik ?




Tertarik ?

Keunikan yang ada pada pokok Flamingo lily membuatkan aku berminat untuk membelinya.. bentuk bunga seakan-akan daun sirih mengingatkan aku kepada aruah tok guru aku mengaji Al-Quran zaman dulu-dulu yang makan sirih pinang. yang paling unik bagi aku pokok ni adalah bentuk bunganya adalah sama dengan bentuk daun..cuma yang berbeza adalah warnanya sahaja dan ada debunga diatasnya..unik bukan.. ini semua bukti kebesaran Allah menciptakan tumbuhan dengan pelbagai rupa.


Flamingo lily ni senang jugak nak jaga.. siram air 2 kali sehari atau bila tgk tanah dah kering.. Tapi jgn pulak terlebih air..tanda-tanda pokok terlebih air adalah daun bertukar menjadi kuning, manakala terkurang air pula adalah daun pokok menjadi layu..


Walaupun Flamingo lily ni cantik, namun disebalik kecantikannya itu tersimpan juga sesuatu yang kita tidak tahu...jengjeng...disini aku akan membongkarkan rahsia tentang pokok ini... (sebab tu nama blog ni nature secrets)


Sedikit info pasal Flamingo lily ...



Moral : Hati-hati lah kalau nak tanam pokok ni buat hiasan rumah.. jgn biarkan anak kecil anda memakannya ataupun nenek-nenek anda mengambilnya walaupun ianya seakan-akan daun sireh kerana pokok ini beracun!!!..hehe

 

~ ke|ah biru




Rujukan :  http://wannura.wordpress.com/

4 comments:

  1. nenek sy sudah meninggal..tp kalau dia hidup pun..dia tidak sebodoh yg penulis sangka kan..dia kenal daun sireh tau..jangan kutuk nenek kami..

    ReplyDelete
  2. saya xda niat pun nak kata nenek voltox sedemikian.. maksud saya nenek yang sudah nyanyuk..besar kemungkinan mereka akan mengambilnya dan mengunyahnya sebagai sireh..hehe

    ReplyDelete
  3. voltox tu bukan tomok ek...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...