Pages

Ads

Friday, 29 November 2013

KALAU BERANI ANDA CUBA


GAMBAR 1 : TIDUR SELEPAS PENAT BEKERJA








GAMBAR 2 : NAK CHEK DALAM KE TAK









GAMBAR 3: LAJU SUNGGUH BUAI NI..










GAMBAR 4 : TEST TAYAR BASIKAL AINGIN CUKUP KE TAK









GAMBAR 5: CUCI TINGKAP SENDIRI HARI MINGGU










GAMBAR 6: SAMA MACAM GAMBAR 5 LAH..HANYA PANDANGAN DARI JAUH.. TU PUN NAK KENA BGTAU JUGAK KE


__________________

RAHSIA ALAM - KHASIAT KOPI DAN ULAM PEGAGA

 Rahsia kekal sihat pada usianya 107 tahun


Kepala Batas: Kopi ‘O’ dan ulam pegaga antara amalan rahsia seorang warga emas terus kekal sihat pada usianya kini 107 tahun.

Kelewatan membuat kad pengenalan diri ketika kecil menyebabkan tarikh lahir sebenar Saadiah Hamad dari Simpang Empat Permatang Buloh, dekat sini, tidak mencatatkan usia sebenarnya, sebaliknya dia diletakkan berusia 99 tahun.

Menurut Saadiah, kesukaran hidup ketika kecil menyebabkan keluarganya lewat membuat kad pengenalan diri selain dokumen penting kelahirannya hilang.

“Kalau tanya petua untuk usia panjang, saya ada petua khusus iaitu kuat makan ulam pegaga dan mengkudu serta minum kopi ‘O’ tanpa tapis sejak muda,” katanya ketika dikunjungi Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Abdullah Hassan, di sini, semalam.

Saadiah mempunyai tujuh anak, tetapi dua daripadanya sudah meninggal dunia ketika masih kecil manakala anak sulungnya, Mat Salleh meninggal dunia ketika berusia 85 tahun.


Walaupun sudah berusia, tetapi dia tidak menghidap sebarang penyakit kronik seperti kencing manis, darah tinggi dan jantung seperti kebanyakan warga emas lain.

“Saya cuma lenguh kaki dan sakit pinggang. Tetapi, kalau hendak cari orang tua macam saya di kampung ini memang sudah tidak ada.

“Sekarang mahu cari usia lebih 60 tahun pun susah,” katanya yang mempunyai lebih 30 cucu, lebih 30 cicit dan 15 piut.

Selain mengamalkan ulam pegaga dan kopi ‘O’, dia juga kurang mengambil makanan berminyak selain tidak berdendam dengan sesiapa menyebabkan kehidupannya tenang walaupun tidak kaya.

Anak bongsu Saadiah, Aishah Salleh, 67, berkata, usia sebenar ibunya ialah 107 tahun.

“Saya dilahirkan ketika ibu berusia 40 tahun manakala bapa Salleh Mat Saman meninggal dunia ketika berusia 70-an.

“Kami sekeluarga sering makan ulam kerana tinggal di kampung dan kebanyakannya berusia panjang.

“Ibu pula memang tidak lepas kalau ada ulam pegaga dan selalu bangun jam 2 pagi untuk minum kopi ‘O’,” katanya.

Menurutnya, ibunya juga tidak pernah bergaduh dengan sesiapa menyebabkan kehidupannya tenang.




sumber:http://www.hmetro.com.my/myMetro/art...cle/index_html
__________________

Friday, 22 November 2013

IKAN BERENANG TERBALIK

Pernah sekali aku pergi ke satu kedai akuarium tempatan dan melihat ikan yang sedang berenang dalam keadaan terbalik. Pada awalnya aku sangka bahawa ikan tersebut sudah dekat dengan ajalnya (nak mati). Rupanya, ikan tersebut memang berpewatakan begitu berenang secara terbalik. Memang amat pelik dan menakjubkan. Mungkin ia bersifat demikian bagi mengelirukan pemangsa dengan menunjukkan tanda-tanda ingin mati.

Sesuatu yang boleh dimiliki oleh peminat ikan unik. Menurut carian yang aku lakukan, ikan ini bukan berasal dari Malaysia dan dikategorikan dalam spesis Cat Fish. Ikan ini suka berenang pada kawasan bawah kayu hanyut Drift wood. Sekiranya anda berminat boleh la email. Saya bagi detail tempat yang ada jual..

Tuesday, 2 July 2013

IKAN RAMA-RAMA

 
Seolah mempunyai sayap.Ikan ini mempunyai habitat asal di kawasan tropika dan berasal dari sungai amazon.. Uniknya mempunyai sayap yang seolah membolehkannya terbang...

Thursday, 13 June 2013

BAGAIMAN MENGIRA INSURAN KERETA ???


Setiap tahun bila tiba hari jadi kereta anda, iaitu tarikh ianya didaftarkan, anda perlu memperbaharui Insuran dan cukai jalan kereta anda. Anda fikir murah?


Setiap kereta mempunyai nilai insurannya, Jika anda membeli kereta anda RM40,000 tahun ini, nilai insurannya mungkin berharga RM37,000, dan pada tahun hadapan, ia mungkin menjadi RM35,000. Jumlah yang anda perlu bayar untuk nilai insuran RM35,000 adalah RM1,121 tanpa sebarang penambahan polisi. Berikut adalah jumlah kasar harga insuran yang anda perlu bayar mengikut harga kenderaan diinsurankan. Jumlah mungkin berbeza mengikut kapasiti enjin kenderaan anda:

Nilai diinsurankan              Harga insuran
RM40,000                             RM1,251
RM50,000                             RM1,500
RM60,000                             RM1,700
RM70,000                             RM2,087


Nilai insuran akan berubah setiap tahun mengikut harga pasaran kereta anda pada tahun berkenaan.

NCD atau No Claim Discount
Mahal tak insuran tu? Mahal kan? Ni insuran tau, bukan road tax atau cukai jalan! jangan korang salahkan kerajaan pulak bab ni! ni memang polisi insurans seluruh dunia.

Tapi jangan takut, kalau anda pemandu yang cermat dan mampu manjauhkan kemalangan dari kenderaan anda atau anda bernasib baik atau anda tidak mengharapkan pihak insuran menyelesaikan masalah kemalangan anda, anda akan dihadiahkan NCD atau No Claim Discount setiap tahun sehingga tahun ke 5 apabila NCD anda mencecah 55%, ia akan berhenti setakat itu!

Bagaimana NCD berfungsi? Jika anda tidak pernah menuntut sebarang ganti rugi dengan pihak insuran anda, anda akan dihadiahkan diskaun seperti berikut:

25% diskaun untuk tahun pertama
30% diskaun untuk tahun kedua
38.33% diskaun untuk tahun ketiga
45% diskaun untuk tahun keempat
55% diskaun untuk tahun kelima

dan tiada kenaikan diskaun untuk tahun keenam dan seterusnya.. cukupla dah diskaun separuh harga tu!

Jadi bagaimana ia berfungsi?

Misalnya jika anda pernah gunakan kereta anda selama setahun tandap sebarang tuntutan insuran:

Kes 1
Nilai insuran kereta anda tahun berkenaan:  RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 25%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM938

Kes 2
Nilai insuran kereta anda pada tahun berkenaan: RM40,000
Nilai NCD yang anda terima: 55%
Jumlah yang perlu anda bayar: RM368

Dan jangan lupa, setiap tahun nilai insuran kereta anda akan menurun, dah jumlah yang perlu dibayar jauh lebih rendah dari tahun sebelumnya kerana NCD dan harga pasaran kenderaan anda.

Penambahan Insuran Cermin hadapan
Atau Windscreen... anda cuma perlu menambahkan 15% dari jumlah insuran anda setahun!

Lain-lain penambahan sila rujuk wakil insuran anda!

NCD boleh dipindahkan kepada kereta baru anda atau insuran baru dengan syarat kereta baru dan lama mestilah keduanya atas nama anda! Jadi jika anda pemandu yang mempunya NCD, tak perlulah risaukan insuran kereta baru anda.


Setelah melakukan sedikit kajian dan pemerhatian di perbincangan forum-forum internet, di dapati kebanyakan pengguna mengesyorkan menggunakan insurans kenderaan berasaskan ‘Takaful‘ seperti Takaful Ikhlas dan Takaful Malaysia ataupun mana-mana penyedia insurans yang mempunyai nama ‘Takaful‘. Ini kerana insurans yang bersifatkan takaful adalah lebih menepati syariat Islam dan bebas daripada unsur riba. Malahan harga bayaran insurans kenderaan sama sahaja di antara kesemua Penyedia Khidmat Insurans. Jadi adalah lebih baik mengambil insurans yang terbaik di antara yang terbaikkan.

Contoh under-insured yang senang difahami ;

1. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured cuma RM70,000 - atau 7/10 @ 70%.
- bila berlaku kemalangan dan katakan kos pembaikan RM10,000, maka insurans akan bayar cuma 7/10 atau RM7,000. ini kerana premium dibayar cuma 7/10 saja.

2. sebuah kereta bernilai RM100,000. sum insured RM80,000. - atau 8/10 @ 80%.
- kereta terbakar hangus dan total loss. oleh kerana sum insured cuma 80%, maka insurans cuma membayar 80% saja atau RM80,000.

Untuk no 1 saya bagi kan fomula nya sekira berlaku under insured dan average clause diguna pakai untuk pengiraan tuntutan insuran.....

kos pembaikan x nilai insuran / nilai pasaran = bayaran yg akan dijelaskan oleh sykt insuran. Perbezaan nya di tanggung oleh pemilik kenderaan.

(cost of repair x insured value/ market value = amount borne by insurance company. The different from own pocket)

10000 x 70000 / 100000 = 7000. 3000 dari poket pemilik

Tetapi fomula ini tidak diguna pakai untuk tuntutan total loss atau kecurian. dalam kes in jumlah pampasan ialah nilai insuran atau nilai pasaran mana satu yang paling rendah..... lebih kurang macam tu lah.... nak cerita panjang sgt kena buka kelas..... off and on saya akan cuba mencelah.


(a) Cara ingin tahu nilai premium insurans kereta anda ;
- Kalkulator premium kenderaan peribadi kami membolehkan anda mengira jumlah premium insurans yang akan dibayar oleh anda bila anda mengambil insurans bagi kenderaan anda. Premium ini berubah bergantung kepda perincian polisi seperti jenis perlindungan, kapasiti enjin, diskaun tiada tuntutan dan manfaat tambahan.
Sila klik link di bawah ;

http://www.insuranceinfo.com.my/help_and_advice/useful_tools/car_premium.php?intPrefLangID=2


(b) Cara untuk tahu nilai Insurans kereta anda apabila memperbaharui insurans (Secondhand) ;

- Kalkulator Memperbaharui Insurans

Sila klik link di bawah ;

http://www.einsuran.com/B001001.aspx

(c) Untuk tahu harga pasaran kenderaan anda boleh mencuba di ;
Sila klik link di bawah ;

http://www.autoclaims.com.my/agv1/home.php

-Masukkan data maklumat kenderaan yang dikehendaki.

(d) 5 perkara yang perlu anda tahu mengenai insurans dan cukai jalan(roadtax)


Masa- Pasti ramai di antara anda akan memperbaharui cukai jalan pada saat akhir. Mungkin paling awal pada minggu yang terakhir. Mungkin ada juga yang memperbaharui cukai jalan selepas tamat tempoh. Sebenarnya, cukai jalan boleh diperbaharui 60 hari sebelum tarikhnya tamat. Ini akan memudahkan lagi anda untuk merancang masa yang sesuai untuk pergi memperbaharuinya tanpa mengganggu kerja harian. Anda boleh merujuk geran kereta sekiranya anda berasa tidak yakin.

Urusan-  Pada kebiasaannya, anda akan menyerahkan 100% kepada ejen takaful/insurans untuk menyelesaikan segala urusan sehingga memperoleh roadtax. Anda dinasihatkan untuk menyemak maklumat perlindungan takaful/insurans yang anda ambil supaya tidak diperguna. Selaku pengguna, anda berhak untuk mendapatkan segala maklumat berkenaan perkhidmatan yang anda bayar, seperti jenis perlindungan, sum-insured (jumlah perlindungan), NCD (non-claim discount) dan yang paling penting premium perlindungan takaful/insurans kenderaan.

Jumlah perlindungan-  Jumlah perlindungan takaful/insurans adalah hak anda untuk tentukan, bukan ejen. Anda dinasihatkan untuk memilih jumlah yang bersesuaian dengan harga semasa kenderaan. Cara paling selamat untuk mengetahui harga semasa kenderaan adalah dengan menghubungi pihak bank. Ini kerana pihak bank akan mengemas kini harga kereta setiap 3 bulan sekali. Cara seterusnya adalah mendapatkan maklumat daripada kedai kereta terpakai. Mereka mempunyai perkiraan harga kereta tersendiri. Dan cara termudah untuk mengetahui harga semasa ialah dengan mencari harga purata sesebuah kenderaan.

Below/Over insured- Tidak guna untuk meletakkan jumlah perlindungan yang tinggi kerana sekiranya berlaku claim, anda hanya boleh membuat tuntutan mengikut harga semasa(over insured). Sebaliknya, sekiranya anda meletakkan harga perlindungan kereta anda di bawah harga semasa, apabila berlaku tuntutan, syarikat hanya akan meluluskan sehingga jumlah yang anda insuranskan(below insured). Tetapi sesetengah syarikat masih boleh mengambil kira sekiranya perbezaan jumlah perlindungan dengan harga semasa tidak terlalu jauh sekitar 5%-10%. Amat penting untuk anda mengetahui harga semasa kenderaan anda.

Faedah- Anda juga perlu mengetahui mengenai faedah yang anda dapat sekiranya mengambil insurans daripada mana-mana syarikat. Ini adalah untuk mengelakkan anda daripada ditipu. Bandingkan faedah-faedah yang diberikan oleh beberapa buah syarikat kemudian buatlah keputusan yang anda rasakan paling sesuai. Antara contoh faedah adalah sepeti diskaun atau bonus apabila tidak berlaku kemalangan pada satu tahun tempoh perlindungan.

Tuesday, 30 April 2013

SELAMAT HARI PEKERJA 2013

“Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku, dan matiku hanyalah untuk
 Allah, Tuhan semesta alam” (Surat  Al-An'aam ayat 162)



. Di antara ciri-ciri pekerja dan pekerjaan yang dianggap sebagai ibadah adalah:-
·      Pekerjaan yang disertakan dengan niat mendapat keredhaan Allah;
·      Pekerjaan itu mestilah perbuatan yang harus atau boleh dikerjakan menurut syarak;
·      Tidak meninggalkan perkara-perkara wajib seperti solat.
·      Menghasilkan kerja yang berkualiti.
·      Dilaksanakan dengan tekun, cekap dan bersungguh-sungguh;
·      Berasaskan prinsip syariah seperti amanah, adil dan bertanggungjawab;
·      Menghindarkan diri dari perasaan riak, (menunjuk-nunjuk), ingin dipuji dan terkenal sebagai orang yang rajin, tekun, orang baik dan ingin disebut-sebut sebagai ahli ibadah oleh orang ramai, suka berbangga dengan memberitahu kepada orang lain akan amal kebajikannya dan menghindarkan diri dari merasa bangga kerana ia telah banyak berbuat kebajikan dan amal ibadah.

adakah semua ciri-ciri diatas ada pada kita???????
“Makanlah (wahai orang-orang yang beriman) dari apa yang telah dikurniakan oleh Allah kepada kamu dari benda-benda yang halal lagi baik dan bersyukurlah akan nikmat Allah, jika benar kamu hanya menyembah Allah semata-mata.”
(Surat An-Nahl, ayat 70)

nOTA KAKI : sELAMAT HARI PEKERJA 1 MEI 2013...

Tuesday, 2 April 2013

HANTARAN KREATIF!!

Pening nak memikirkan hantaran yang murah dan paling cantik?..tak perlu risau lagi nak kesana sini untuk mencari kedai hantaran sebab anda sendiri boleh melakukannya…
Contoh hantaran yang murah dan kreatif?..jom tengok contoh-contohnya…
hantaran kreatif dan murah
yang ni paling simple..hanya letak selipar jepun saja…kalau kena baling, cikgu tak jamin ya..haha
hantaran kreatif dan murah
yang ni hantaran mesra alam..nampak meriah kan?..memang jimat kos sagat-sangat untuk hantaran ni…boleh cari dalam hutan sahaja..

Wednesday, 13 March 2013

JANJI DITEPATI ATAU DICAPATI

Topik yang nak aku share hari ni tidak ada kena mengena dengan politik k walaupun bunyinya seakan ada bau2 politik...hehehe..
Janji ??? penah ke kita semua berjanji.. dan penah ke kita pikirkan berapa kali kita penuhi janji tersebut dan berapa kali kita mungkir janji tu... Janji itu ibarat sesuatu perjanjian dan persetujuan dari kita..

atau


so bila kita mungkir janji ia boleh mencerminkan siapa diri kita... kat bawah ni aku kongsikan sebab
kenapa janji perlu sentiasa ditepati



1. Ajaran Islam
Aturan hidup seorang Islam, mukmin adalah dengan menepati janji. Firman Allah dalam surah al-Maidah, ayat 1 bermaksud "Wahai mereka yang beriman, sempurnakan janji-janjimu!". sumber

Sebagai seorang mukmin, jelas dinyatakan untuk kita menepati janji. Jauhi diri daripada bersifat seperti seorang munafik dengan memperlekehkan janji-janji mereka. Dengan itu, ambillah contoh akhlak terpuji Nabi Muhammad saw dalam kita melaksanakan janji kita - tepatinya. Baginda adalah idola dan ikutan terbaik.


2. Membina Kepercayaan
Apabila seseorang mengingkari janji, kita akan memandang mereka yang  seorang yang tidak boleh dipercayai - tidak jujur. Apabila pula sering melanggar janjinya, mungkin seseorang itu kita boleh katakan sebagai penipu.

Jadi jika kita sering melafazkan janji walaupun dengan perkara yang kita fikirkan remeh, pernahkah kita ambil perhitungan apa yang akan orang lain fikirkan terhadap kata-kata kita kelak. Perhubungan dan kepercayaan terhadap kita akan terjejas.

Dengan itu, peliharalah janji-janji yang kita berikan. Dengan memelihara janji, kita akan meningkatkan kepercayaan orang lain terhadap kita. Sesiapa sahaja sekali pun, ketua, boss, keluarga mahupun rakan-rakan.

Dengan membina kepercayaan, ia sebenarnya membina motivasi diri dalam hidup kita. Ini kerana, orang sekeliling memberi sokongan penuh kerana kepercayaan kita dalam melaksanakan tugas dan janji kita.


3. Membentuk Disiplin Diri
Berjanji pada pandangan saya adalah satu talian atau ikatan kontrak yang perlu dipatuhi. Contohnya, berjanji akan membayar hutang wang apabila sudah sampai masanya. Dengan, menetapi janji kita, ia bukan hanya menyenangkan pihak lain yang berurusan bersama namun ia membentuk sasiah dan disiplin diri.

Dengan terbentuknya disiplin diri ini, akan lebih mudah bagi kita mengorganisasikan perkara atau tugasan yang sedang dipegang.

Contoh berhutang wang tadi, jika kita menepati janji akan membayarnya sehingga sampai masa nescaya kita akan mendisiplinkan diri untuk menyimpan wang sehingga cukup. Kita akan mendisiplinkan diri untuk mengawal wang yang kita ada daripada berbelanja secara membabi buta - kesan menepati janji.

Fikirkan jika budaya mendisiplinkan diri untuk menunaikan janji untuk berkerja keras diamalkan selalu, ia adalah salah satu budaya kerja cemerlang dan memberi kebaikkan kepada organisasi.


4. Maruah Diri
Mungkin lebih sedap didengar jika hanya tidak boleh dipercayai. Katakan kita digelar penipu - kita akan marah dan sedih.  Dengan seringnya kita melanggar janji kita kepada pihak lain sebenarnya melayakkan gelaran tersebut. Ini kerana jika janji tidak ditepati, ia membuatkan masa dan jadual orang lain terjejas. Setiap orang punya seribu satu perkara yang harus dilakukan namun tergendala kerana kita.

Tanya pada diri, adakah kita akan sentiasa membiarkan orang lain menjejaskan maruah diri kita. Dalam dunia serba pantas, respon dan tindakan segera amat perlu. Jika kita adalah orang yang bertanggungjawab atas sesuatu perkara tersebut, tunaikannya - kerana ianya janji. Mungkin maruah kita akan bergantung kepadanya.

Percayalah dengan menepati janji, kita membina akhlak dan motivasi diri kita. Jangan pandang kata-kata yang telah kita lontar sebagai janji dengan sebelah mata. Jika janji kita dustai, ia akan menjadi gergaji dua mata.
itu sahaja yang dapat aku kongsikan dengan pada pagi ini.. rasa semangat pulak pagi ni nak mengarang...hehe...sekian terima kasih..

p/s :  Singkirkan minda dari paradigma "Janji Melayu" kepada yang lebih positif dan baik dengan menepati janji.

Tuesday, 5 March 2013

BERSYUKURLAH WAHAI MANUSIA SEKALIAN ALAM

Tiap hari bila bangun sahaja dari tidur...adakah kita bersyukur??
 
 
Kita seharusnya menyedari dengan keyakinan yang hakiki bahawa kita TELAH mempunyai segalanya pada masa ini, kerana hanya dengan menghayati apa yang kita miliki pada waktu ini barulah kita dapat membuatkan kehidupan kita sepertimana yang kita impikan.


 
Kita mesti belajar untuk menerima dan redha terhadap kehidupan kita pada masa ini. Kita hidup di dunia yang serba cukup walaupun majoriti dari manusia mempelajari bahawa dunia ini kejam dan sentiasa tidak cukup. Macam sekarang isu harga barang naik..gaji sikit...aku tau benda ni turut aku rasa...  sebab tu kita kena belajar untuk redha dan terima kenyataan...

Sebenarnya, anugerah Allah adalah tidak terbatas merangkumi perkara-perkara baik, perkara-perkara yang indah dan pengalaman. Segalanya adalah mencukupi bagi semua makhlukNya, sentiasa cukup! selama ini kita telah tertipu, kita telah dipengaruhi oleh pendapat yang tidak benar yang mengajar kita bahawa hidup ini penuh derita, sengsara dan sumber-sumber yang terhad. Hakikat yang sebenarnya ialah kehidupan kita serba cukup dan kita mampu memiliki apa yang kita mahukan.


Maka inilah masanya untuk kita menyedari hakikat bahawa kita adalah dalam keadaan sentiasa cukup. Kita mesti mengakui bahawa diri kita pada saat ini adalah cukup sempurna sebagai manusia dalam konteks kesempurnaan seorang hamba. Kita cukup sempurna, sebagaimana diri kita sekarang ini. Sekiranya kita tidak mahu mengakui hakikat ini, kita akan sentiasa merasa tidak puashati dengan apa yang kita ada dan hati kita akan menjadi susah untuk bersyukur dan mensyukuri nikmatNya.
 
aku tutup perkongsian ini sengan 1 firman Allah..semoga kita semua dapat mengambil sedikit ilmu dari perkongsian ini..Insyaallah..sekian
 

"Sesungguhnya, kami telah kurniakan hikmat (ilmu pengetahuan) kepada Luqman supaya dia bersyukur kepada Allah, dan sesiapa yang bersyukur, sebenarnya dia telah bersyukur bagi faedah dirinya sendiri dan sesiapa yang ingkar, sesungguhnya Allah Maha kaya lagi Terpuji" (Luqman:12)

Monday, 25 February 2013

HARGA RUMAH DI LEMBAH KLANG MELAMBUNG TINGGI

HARGA rumah di bandar raya Kuala Lumpur sekarang dianggap menakutkan. Kondominium One Menerung di Bangsar yang seluas 2,000 kaki (185 meter) persegi dijual pada harga RM2.4 juta seunit. Sebuah rumah semi-D di Sri Hartamas berharga RM1.5 juta manakala rumah teres dua tingkat di Cheras bermula dari harga RM500,000.

Dengan harga yang begitu tinggi, ia bukan lagi merupakan rumah mampu milik khususnya bagi warga kota berpendapatan sederhana iaitu kira-kira RM6,000 sebulan.

Malangnya, bukan ibu negara sahaja yang mengalami kenaikan melambung harga rumah dalam tempoh lima tahun kebelakangan ini.

Malah, kawasan pinggir Lembah Klang seperti Kajang, Bangi, Sungai Buloh, Rawang dan Klang menunjukkan trend yang sama.

Tinjauan Jurnal di beberapa lokasi seperti Semenyih mendapati harga rumah teres baharu dengan keluasan 24x70 kaki (7x21 meter) kini mencecah harga RM460,000.

Di Kajang, rumah bersaiz 22x70 kaki berharga RM510,000, Rawang RM288,000 (20x65 kaki), Sungai Buloh RM398,000 (22x75 kaki) dan Klang RM335,000 (24x75 kaki).

Pada umumnya, rumah teres sering menjadi pilihan golongan berpendapatan sederhana kerana saiznya lebih luas serta memiliki laman dan tempat letak kereta yang mesra pengguna.
Malangnya, masih ada satu lagi berita buruk iaitu rumah teres dijangka mencecah harga RM800,000 sebuah menjelang tahun 2020.

Ini berdasarkan unjuran kenaikan purata harga sebanyak tujuh peratus setahun oleh syarikat perunding hartanah CH William Talhar & Wong Sdn. Bhd. (WTW) selepas mengambil kira harga purata terbaharu rumah teres di Selangor iaitu RM480,000 sebuah.

Presiden Persatuan Ekonomi Pengguna dan Keluarga Malaysia (Macfea), Profesor Dr. Jariah Masud meramalkan bahawa harga rumah teres di Lembah Klang bakal mencecah RM1 juta dalam tempoh 10 tahun akan datang.

“Harga rumah di negara ini akan terus berkembang walaupun berlaku krisis ekonomi,” katanya.
Pengarah Urusan WTW, Sr. Foo Gee Jen memberitahu, harga rumah teres di pinggir bandar bakal menjadi lebih kompetitif berikutan kenaikan harga rumah di pusat bandar Kuala Lumpur.

Beliau memberi contoh rumah teres di Taman Tun Dr. Ismail yang kini bernilai RM1.5 juta bakalmencapai harga RM3 juta dalam tempoh lapan tahun lagi.

“Untuk memiliki sebuah rumah teres pada tahun 2020 sekurang-kurangnya sebuah isi rumah perlu mempunyai pendapatan sebanyak RM12,000 sebulan.

“Secara purata pendapatan isi rumah sekarang ialah RM6,000 bagi golongan pertengahan. Jika harga rumah naik sekali ganda maka pendapatan isi rumah harus meningkat seiring dengan harga rumah,” terang beliau.
Membeli rumah berharga RM500,000 dengan pendapatan bulanan RM6,000 bukanlah satu tindakan bijak.

Menurut kiraan seorang pegawai bank, andaikan si pembeli meminjam RM400,000 sahaja daripada bank dengan purata kadar faedah enam peratus setahun, peminjam perlu membayar ansuran bulanan sebanyak kira-kira RM2,400 selama 30 tahun.

Ini bermakna peminjam yang membeli rumah teres pada usia 30 tahun hanya akan habis membayar hutang pada usia 60 tahun.

Jika tidak bernasib baik, peminjam tadi mungkin meninggal dunia terlebih dahulu sebelum sempat melangsaikan hutang rumahnya.

Persoalannya, berapa ramaikah orang muda memiliki pendapatan RM6,000 sebulan sekarang?
Presiden Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) Kuala Lumpur, NK Tong berkata, pelbagai faktor menyebabkan kenaikan harga hartanah termasuk pengumuman kerajaan untuk meningkatkan kemudahan infrastruktur seperti pembinaan projek Transit Aliran Massa (MRT) yang menghubungkan Sungai Buloh dan Kajang.

“Dengan kemudahan seperti MRT, orang ramai akan mula keluar dari pusat bandar dan bertumpu ke kawasan pinggir Lembah Klang. Sehubungan itu permintaan terhadap rumah akan meningkat,” hujah beliau.

“Membeli rumah adalah satu pelaburan yang baik untuk jangka masa panjang tetapi saya lihat kini harga rumah yang ditawarkan semakin mahal menyebabkan ramai orang tidak mampu membelinya. Jika ada pun, pasti lokasinya di luar Kuala Lumpur,” katanya.


Artikel Penuh: http://kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2012&dt=0325&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz2Lsy4NFpR 

IKAN BALASHARK @ Balantiocheilos Melanopterus

 
Ikan balashark merupakan jenis ikan yang makin pupus dan patut dilindungi.
 
Ikan balashark yang kecil (benih) merupakan ikan hias yang sangat indah dipandang dengan tubuh yang berwarna perak dan setiap siripnya terdapat warna hitam dan kuning.
 
 Ikan ini termasuk ikan yang sangat mudah mati. Balashark memerlukan oksigen yang tinggi dan air yang jernih. 
 
 
 
 

KAEDAH MENGUATKAN INGATAN



Sifat lupa ialah sesuatu yang semulajadi dalam diri manusia, lantaran itu manusia di sebut Insan, sebab sifat pelupa ini. Selalunya, ia berbeza antara seseorang dengan seseorang yang lain mengikut perbezaan dalam kekuatan memori yang telah diciptakan Allah untuk hambanya.

Berikut merupakan beberapa kaedah untuk menguatkan ingatan :
1 - Ilmu itu milik Allah. Maka seeloknya kita meminta dari Allah untuk segala ilmu dan pengetahuan yang ingin kita hafal. Hadis Nabi Muhammad SAW yang mafhumnya bermaksud ilmu Allah itu umpama lautan, dicucuk jarum dan setitis yang melekat pada jarum itulah ilmu Allah yang diberi kepada manusia. Justeru, mintalah ilmu dari Allah, dan mintalah kekuatan ingatan juga dari Allah, kerana Allah yang menjadikan kita dan Maha Kuasa untuk mengubah kejadian kita.

Teori lama mengatakan sel-sel baru akan terbentuk selaras dengan penyimpanan memori, tetapi kajian saintifik terbaru menunjukkan bahawa sel-sel otak akan berubah secara struktur apabila sesuatu data disimpan, dan sekaligus menafikan teori lama di atas. Ingatlah, sesungguhnya sel-sel tersebut tidak akan berubah sama sekali melainkan dengan izin dan kuasa Allah, Tuhan Yang Menguasai diri kita dan segala struktur di dalamnya.

2 - Ilmu itu cahaya, dan tidak ada cahaya dalam kegelapan. Kegelapan di sini dimaksudkan secara maknawi merujuk kepada maksiat. Tiada cahaya dalam kegelapan, maka tiadalah juga ilmu dalam kemaksiatan.

Maksiat menggelapkan hati dan mengeraskannya dari menerima sesuatu yang positif. Secara psikologi, perlakuan maksiat akan menyebabkan pemikiran kita hilang fokus. Lelaki yang selalu melihat sesuatu yang menaikkan nafsu syahwat akan teringat-ingat kepada perkara tersebut. Begitu juga pasangan yang saling mencintai akan menyebabkan mereka saling terbayang antara satu sama lain. Kebiasaannya, gangguan ini akan datang ketika minda sedang berusaha menumpukan kepada pembelajaran, justeru mengganggu fokus minda kita.

3 - Masa optimum untuk mengulangkaji. Masa terbaik ialah semasa badan kita segar dan kurang gangguan luar. Seeloknya, ulangkaji selepas tidur sebentar lebih membantu dalam penyimpanan memori. Antara masa terbaik ialah sebelum dan selepas solat Subuh dan selepas solat Maghrib.

4 - Wujudkan masa rehat untuk otak kita. Masa rehat ini bukan digunakan untuk berbual, menonton televisyen, dan lain-lain aktiviti yang mengganggu tumpuan otak. Tetapi masa ini merupakan masa untuk memanggil balik data-data yang telah disimpan dalam otak kita. Tutuplah buku, cuba untuk mengeluarkan kembali informasi yang telah dipelajari. Antara kaedah yang baik ialah dengan sesi pembelajaran selama 20 minit, kemudian diselangi sesi rehat selama 10 minit.

5 - Keadaan sekeliling membantu penyimpanan memori. Cuba dapatkan keadaan yang tidak terlalu senyap sehingga mengantuk, tetapi tidak pula terlalu terlalu bising sehingga tumpuan terganggu. Seeloknya dapatkan keadaan dengan sedikit bunyi-bunyian yang tidak menarik perhatian, dan bacaan Al-Quran yang perlahan merupakan bunyi yang terbaik untuk digunakan, dengan harapan kita mendapat keberkatan Al-Quran itu sendiri. Muzik akan mengganggu tumpuan otak secara tidak disedari, justeru, jauhkan diri dari mengulangkaji berlatarbelakangkan muzik.

6 - Menggunakan sebanyak mungkin cara mendapatkan memori. Memori boleh didapati dengan melihat dan membaca, mendengar, menulis, amali, dan memikirkan. Kepelbagaian penggunaan cara ini boleh merangsang sensitiviti penyampaian maklumat antara neuron(synaptic sensitization). Contohnya, membaca dengan suara rendah, menulis kembali ilmu, dan menjawab soalan tentangnya boleh memudahkan ingatan.

7 - Pengulangan. Ulanglah bacaan, setelah itu ulang lagi. Penghafal Al-Quran menghafal kalam-kalam Allah dengan teknik ini. Ayat-ayat tersebut diingati tulisannya, bacaannya, cara menyebutnya, kadangkala kedudukan ayat pada muka surat turut diingati. Ingatan tersebut pula kekal dalam memori mereka selama bertahun-tahun, juga melalui pengulangan. Pengulangan juga bermaksud mengulangkaji pelajaran baru pada hari ia dipelajari. Memori manusia terdedah kepada perubahan dan gangguan semakin lama ia tidak diulangi.

8 - Menghubungkaitkan. Pengalaman sendiri lebih diingati berbanding cerita tentang pengalaman orang lain. Jika kita tidak mampu untuk mendapatkan pengalaman tersebut secara realiti, cubalah dapatkan pengalaman tersebut secara bayangan atau imaginasi. Bayangkan kitalah tokoh yang disebut dalam buku teks sejarah itu, atau kaitkan ia dengan pengalaman lampau kita, contohnya kemerdekaan negara dikaitkan dengan permulaan kita hidup berjauhan dengan ibu bapa, atau perjanjian Pangkor dengan perjanjian yang kita pernah buat. Perbandingan antara 2 subjek yang lebih kurang sama membantu dalam penyimpanan dan panggilan semula data.

9 - Bahan yang merangsang ingatan. Kurma, kismis, habbatus sauda', dan lain-lain makanan daripada Sunnah Nabi Muhammad SAW sudah pastinya membantu ingatan, kerana kita yakin Nabi Muhammad SAW merupakan contoh terbaik dalam segala aspek kehidupan. Selain itu, teh dan kopi dalam kuantiti yang sesuai boleh membantu dalam penyampaian maklumat antara neuron, justeru membantu ingatan.

P/S : sEMOGA PETUA INI DAPAT MEMBANTU KITA SEMUA..

Thursday, 21 February 2013

CILI PALING PEDAS KAW...!!!


Rata-rata penduduk malaysia apabila ditanya apakah cili yang paling pedas, pastinya jawapan yang kita terima menjawab cili padi , cili api, cili rawit, cabai burung, lada jarum, atau lada tunggeng yang merupakan sejenis tumbuhan dari keluarga Solanaceae yang sangat popular di Asia Tenggara terutama di Malaysia, Indonesia dan Thailand.

Tapi tahukah kita, cili yang paling pedas dan rasanya yang hangat itu diungguli oleh sejenis tumbuhan yang dinamakan Trinidad Scorpion Butch T, yang tertentunya telah memperoleh rekod gelaran yang paling hangat di dunia. Dengan ukuran 1,463,700 Scoville atau unit haba (rating bagi jumlah sebatian kimia dalam cili) dan mengalahkan pesaingnya, Naga Viper yang telah diberi pada 1,382,118 unit haba.

Cili ini sangat hangat sehinggakan pengendalian mudah memerlukan sarung tangan, topeng muka dan pakaian perlindungan adalah satu kemestian semasa memasak!!

Trinidad Scorpion Butch T berasal dari Republik Trinidad and Tobago. Ia mendapat nama selepas Butch Taylor, pemilik sebuah syarikat sos panas bertanggungjawab menyebarkan benih cili itu. Nama "Scorpion" pada cili, disebut kerana hujung badan cili yang tajam itu dikatakan menyerupai penyengat kala jengking.

Thursday, 7 February 2013

ORANG SUKA MENIPU!!!!!!!

Selama ini, para ilmuwan tidak mengetahui di bagian otak mana pada manusia yang paling bertanggung jawab terhadap sebuah dusta atau kebohongan. Orang hanya tahu kalau dusta itu muncul dari sebuah ucapan, tapi tidak mengetahui kalau itu ada hubungannya dengan bagian tertentu dalam otak.

Setelah melakukan penelitian, akhirnya para ilmuwan menemukan sebuah kesimpulan. Bahwa, otak bagian depan yang terletak pada ubun-ubun itulah yang paling bertanggung jawab terhadap terjadinya dusta.

Kesimpulan ini, sebenarnya tergolong sangat telat jika dibandingkan dengan apa yang sudah diisyaratkan oleh Allah swt. dalam firman-Nya dalam Alquran. Bagian otak tersebut disebut Alquran dengan nama ‘nashiyah’ atau ubun-ubun.


Yang mengagumkan adalah bahwa Al-Quran sejak berabad-abad yang lalu telah berbicara tentang fungsi ubun-ubun ini ketika membicarakan Abu Jahl:
Allah swt. berfirman dalam Surah Al-‘Alaq ayat 15 dan 16.
كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعَنْ بِالنَّاصِيَةِ * نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ


“Ketahuilah, sungguh jika Dia tidak berhenti (berbuat demikian) niscaya Kami tarik ubun-ubunnya[1], (yaitu) ubun-ubun orang yang mendustakan lagi durhaka.
[1] Maksudnya: memasukkannya ke dalam neraka dengan menarik kepalanya.


Al-Quran memberikan sifat كاذبة خاطئة (mendustakan lagi durhaka). Kenyataan seperti inilah yang ditemukan para ilmuwan pada masa sekarang ini dengan menggunakan pemindaian resonansi magnetik.
Maha Suci Allah Yang telah menyatakan fakta ini yang menunjukkan kemukjizatan Al-Quran yang baru ditemukan pada masa sekarang ini

Wednesday, 30 January 2013

JADUAL PEMBAYARAN GAJI KAKITANGAN AWAM 2013

Berikut adalah Jadual Pembayaran Gaji 2013 untuk kakitangan awam.
Penting jadual ni untuk perancangan anda. 

 
Gaji untuk Tahun Baru Cina, Hari Raya Puasa, Deepavali, dan Hari Gawai tidak dibayar awal kerana perayaan tersebut jatuh sebelum 11 haribulan pada bulan berkenaan!!

*p/s:  Semoga dapat membantu anda.

ASAL USUL POKOK BONSAI





Bonsai merupakan satu perkataan yang menggambarkan kepada pelbagai situasi :- minat,tumpuan kepada seni dengan cara yang berbeza.
China merupakan tempat di mana seni bonsai ini berasal, sementara di Jepunlah bonsai ini dibentuk sehingga diterima kepelosok dunia.

Apakah sebenarnya bonsai?
Menurut masyarakat Jepun, bonsai mempunyai hubungan di antara alam, manusia dan Tuhan.

 Bonsai diterjemahkan sebagai “tumbuhan di dalam bekas yang leper” atau “tumbuhan pasu yang renek”, namun terpulanglah kepada para peminatnya untuk memberi maksud sebenar perkataan bonsai itu.

Apa yang penting adalah bonsai merupakan satu seni kehidupan.

Bonsai tidak boleh disamakan dengan seni yang dilakarkan dikanvas, marbel atau sebagainya, kerana bonsai merupakan seni tumbuhan yang dicipta begitu unik.





Jenis-jenis Bonsai

Para peminat bonsai sanggup menghabiskan wang ringgit mereka semata-mata untuk mendapatkan bonsai. Pada mereka, apa yang penting bukanlah nilai harganya.
Disebabkan seninya yang terpancar dari bonsai menjadikan para peminat mengumpulnya sebagai koleksi. Sebenarnya bonsai adalah berbeza-beza walaupun dari jenis pokok yang serupa.

 Untuk membentuk sesuatu pokok agar menjadi bonsai memerlukan masa yang lama dan memakan beberapa tahun untuk membentuknya.




Beberapa jenis tumbuhan dapat dibentuk untuk menjadi bonsai
  1. Pine putih Jepun (Pinus plaviflora)
  2. Bunga ceri Higan (Prunus subhirtella)
  3. Limau oren (Citrus aurantium)
  4. Melati (Wrightia religiosa)
  5. Puding (Codieum variegatum)
  6. Lemon Balm Leaf (Otacanthus caerulans)

* P/s : Naluri manusia yang sukakan keindahan menjadikan mereka golongan yang menghargai setiap apa yang indah, berseni dan menarik.  Bagaimana pula dengan anda??? tepuk dada tanya selera..heheh

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...