Pages

Ads

Wednesday, 9 May 2012

PERALATAN ASAS UNTUK PEMELIHARAAN IKAN AQUARIUM


Assalamualaikum..kali ni aku nak berkongsi peralatan dan ubatan  yang perlu korang ada sebelum memelihara ikan hiasan dalam aquarium..selain daripada aquarium, filter, pam, lampu, batu, makanan ikan dll, 4 barang  diatas ni kira paling asas la perlu dibeli ..kalau korang nak jimat jugak tanak beli lebih baik pergi tgk ikan dalam aquarium kat kedai ikan atau lagi baik korang tgk ikan berenang kat youtube saja...hehe..  bukan marah tapi 4 ubat ni sangat penting untuk elakkan ikan korang pendek umurr...hehe

1 ) Air biru ni sebenarnya Anti - Klorin bukan air nila ye. Ada macam- macam saiz botol..tapi aku suka yang saiz besar camni.. baru RM 5.00.. ada botol kecik tu sebotol RM 1.00..dan anti-klorin pilihan aku adalah yang bewarna biru camni.. warna putih pun ada..tapi bagi aku warna biru ni lagi cun air bila dicampurkan..Korang tau apa fungsi anti-klorin?

aku yakin semua dah tau..tapi yang belum tau ni aku cerita seket..Anti-klorin ni kira wajib la kalau kita guna air paip kat umah.. sebab air paip kat umah dah ada klorin..so untuk melawan klorin tersebut, kena la yang tak suka pada klorin..namanya anti-klorin...hehe. kemasukkan anti-klorin mampu meneutralkan air iaitu menghilangkan klorin yang ada dalam air.. klorin ni tak bagus tuk ikan hidup.. disamping boleh tinggikan pH air, klorin jugak boleh menjadi racun kepada ikan...

Kalau nak g beli jgn tersilap pulak cakap.. aku dulu masa awal-awal pelihara ikan g kedai cari anti-klorin...dengan bangganya aku tanya tokey kedai.. '' mau beli klorin 1 botol tokey..'' apa mau beli klorin? tanya si tokey kedai buat-buat taktahu.. oooo itu anti-klorin ma...kahkahkah.. malu jugak aku time tu..tapi tebalkan muka saja la..sejak dari hari tu aku dah tak p kekedai tu.. hehe

kuantiti sukatan yang sesuai untuk masukkan dalam aquarium ada diberi dekat label botol.. biasanya kalau aquarium 4 kaki, guna 3 penutup besar ni dah cukup.. tapi kalau  botol kecik yang seringgit tu kena la letak 5 - 6 penutup.. jgn terlalu banyak sangat.. untuk letak air kali pertama memang kena letak  banyak sedikit.. bila korang tukar air, air dalam aquarium dah tinggal 3/4 so just letak sedikit sahaja sebab air tu sudah ada anti - klorin yang lama.


2) Seterusnya ramuan dalam aquarium korang yang perlu ada adalah benda disebelah ni iaitu Garam..  Buat pengetahuan semua, walaupun namanya garam, kita tak boleh letakkan garam didapur kedalam aquarium kerana garam dapur (guna tuk masak dan kadang kala cicah buah pelam putik) tidak sama dengan garam yang dikhaskan untuk ikan... 

Ada jugak dengar cerita sahabat aku yang terlupa membeli garam ikan. dia terus letak garam dapur... dan kesannya ikannya tidak panjang umur...sudah sampai ajal la tu.. macam kita juga manusia...kadang kala kita terlalu sibuk mengejar dunia sehinggakan terlupa yang setiap hari ajal kita semakin menghampiri kita. dan apabila ajal datang, kita tidak boleh lari daripadanya. Ini bersesuaian dengan Firman Allah Taala Yang bermaksud:

"Tiap-tiap umat mempunyai ajal, maka apabila telah datang ajalnya
mereka tidak dapat mengundurkannya barang sesaat pun dan tidak dapat (pula) mencepatkannya."

(Surah Al-A'raf: ayat 34)

Kita kembali ke bab garam tadi.. Unsur garam ikan adalah garam NaCl. Kandungan nya adalah NaCl sahaja manakala garam dapur terdapat unsur-unsur tambahan yang diperkayakan untuk keperluan manusia contohnya seperti Iodium dan bahan lain. 

Fungsi garam ikan ni adalah seperti ubat. Garam boleh membunuh bakteria dan parasit yang ada dalam aquarium. Biasanya setiap kali tukar air, kombinasi garam dan anti-klorin sememangnya wajib dimasukkan. Kuantiti garam juga boleh diletakkan 3 sudu teh besar untuk aquarium 4 kaki.. Tapi  jangan terletak berlebihan sebab boleh sebabkan ikan mengalami dehidrasi..

Kadang-kadang kalau aku tak tukar air selama sebulan sebab warna air masih jernih(kadang2 malas), aku akan masukkan jugak 3 sudu garam ni untuk membunuh bakteria dan seolah-olah aku memberikan obat kuat kepada ikan aku untuk terus hidup..hehe..1 lagi tips nak tahu air aquarium anda patut ditukar atau tidak ialah dengan tgk kedudukan ikan anda. jika ikan asyik berenang dibahagian atas sahaja itu menandakan air anda sudah kotor. Ini kerana bahagian dasar aquarium sudah dipenuhi dengan bahan toksid @ nitrit  yang kita mungkin tidak nampak dengan padangan mata kasar.. kalau air kotor jugak ikan akan memberontak dan menjadi stress.. berkemungkinan ikan akan melompat keluar..

harga untuk garam ikan dalam gambar ni cuma RM 4.00 bersaiz besar. dan ada dalam 3 warna yang aku tau... biru , sedikit hijau dan putih.. dan garam yang menjadi kegemaran ikan aku adalah warna biru atau hijau..


Penyakit WHITESPOT

Penyakit ikan yang selalu dihidapi oleh ikan adalah Whitespot. Penyakit ni paling umum disebabkan oleh parasit lchthyophthirius muflilis. Penyakit whitespot ni bayak kali jugak serang ikan aku..Parasit ni bertindak dengan merosakkan sistem pernafasan ikan iaitu insang dan kulit..lama kelamaan ikan itu akan mati..

kalau tengok betul-betul whitespot ni seakan-akan panau pada badan manusia. kalau manusia ada panau boleh gunakan panausalap cak kaki tiga. tapi kalau menyerang pada ikan kita kena guna satu lagi ubat..

3) Ubat yang dimaksudkan tu adalah Anti - Whitespot Special.
 ubat ni bewarna biru. Harganya tidak mahal. hanya RM 1.50 sahaja. sesiapa pun mampu untuk memilikinya.. Lebih murah dari ubat panausalap cak kaki tiga..heheh..

cara guna mudah sahaja.. tuang dalam penutup dan tuang kedalam aquarium.. sukatan dalam 2 tudung untuk aquarium 3 kaki.

selepas dicampur dengan air aquarium, tgk perubahan pada ikan 3 hari. jika whitespot belum hilang, tambah lagi. 

Langkah seeloknya jika ikan korang diserang Whitespot adalah dengan memisahkan dengan ikan sihat yang lain.. macam aku, aku tak pisahkan..aku nak ikan aku sama - sama menghadapi kesusahan yang dialami oleh rakan mereka.. macam kita jugak manusia ni...

kawan ketika senang, ketika gumbira...ramai, tapi ketika kita susah..nak cari seorang pun susah....tapi aku lain, alhamdulillah setakat ni kawan yang sama-sama dalam kesusahan ramai... anda pula bagaimana???


4) Dan ubat yang terakhir adalah General AID Special. Ubat ni berfungsi untuk merawat ikan-ikan yang luka seperti mulut terlanggar dinding, sisik tercabut, ekor kena gigit, bergaduh, luka akibat terkena pisau  dan sebagainya..

aku selalu guna jugak ubat ni bila tgk ikan aku luka. ubat ni sama fungsi macam iodin la.. tapi jgn pulak letak iodin ye akram.. 

kuantiti nak guna sama macam ubat biru tadi jugak..uang dalam penutup dan tuang kedalam aquarium.. sukatan dalam 2 tudung untuk aquarium 3 kaki..
harga ubat ni juga serendah RM 1.50 sahaja.

ikan Jelawat  aku sirip dia terkoyak. aku pun letak la obat ni.. dalam masa 5 hari aku lihat sirip dia yang koyak tadi mula kembali tercantum.. Mungkin secara kebetulan.. Tapi aku yakin yang menyembuhkannya adalah Allah S.w.t.. 

ada orang tanya aku...(cewahh macam pakar pulak)  boleh atau tidak, ubat whitespot dicampur dengan ubat kuning ni diletak pada masa yang sama dalam aquarium... Jawapannya mudah saja.. konsep kita nak rawat lagi baik rawat satu penyakit dulu..aku selalu letak ubat biru 3 hari...then baru letak ubat kuning dan biar selama 3 hari.. penah jugak aku hantam letak ubat tu 2 sekali...tapi nasib baik ikan aku x mati... kalau korang nak cuba pun apa salahnya...yang mati ikan korang bukan ikan aku...kahkahkah


aku rasa setakat ni dulu pasal peralatan asas nak bela ikan ni.. korang boleh dapatkan 4 benda ni kat kedai ikan..sure ada punya..yang penting jgn lupa bawa duit tuk membelinya.. kalau susah sangat print saja gambar kat atas dan terus tunjuk pada tokey kedai...hahah..kos untuk semua 4 barang ni adalah:
  RM 5.00 + RM 4.00 + RM 1.50 + RM 1.50 = RM 12 .00 sahaja..(bergantung kepada harga kedai)

Moral : Apa salahnya belanjakan hanya RM 12.00 untuk memastikan ikan anda yang berharga lebih mahal tu mampu hidup dengan aman dan sentosa....



~ ke|ah biru             



92 comments:

  1. Very good Info!

    ReplyDelete
  2. kalo guna klorin yg harga sringgit nak taruh brapa ketul dlm balang? ikan sy ikan puyu.. sy bela 2 ekor je...

    ReplyDelete
  3. saya tak pernah jumpa lagi klorin dalam bentuk ketul..letak je 1 penutup klorin tu.. lagi 1, ikan puyu adalah antara ikan sungai paling lasak.. hidup dalam sawah padi pun leh hidup .. air klorin rasanya tiada masalah.. Insyaallah.. leh hidup lama..

    ReplyDelete
  4. Banyak info saya dapat di sini.

    ReplyDelete
  5. saya ada bela ikan guppy dan ikan laga... boleh ke saya hanya tukar air paip, tak masukkan klorin ? agak2 okey tak ?

    ReplyDelete
  6. ikan guppy sensitif..bela dalam aquarium tak tahan akan cepat mati..better bela guppy dalam kolah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya ade ikan pelaga,ikan tu kalu saye tukar je air ikan tu aku tngok ikan tu macam dah nak sampai ajal adakah yang ni pon salah satu kesan klorin tu

      Delete
    2. banyak sebab rembo ikan jadi camtu bila tuko air.. mungkin salah 1 sebab dia x dapat adapt dengan air baru.. sebab tu selalu kita hanya tukar 70 % sahaja air..

      Delete
  7. Info yg baik utk saya bela kelah dlm akuarium... Bela kelah dlm kolam kena ikot cara yg sama gak ke??

    ReplyDelete
  8. Info yg baik utk saya bela kelah dlm akuarium... Bela kelah dlm kolam kena ikot cara yg sama gak ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Secara general lebih kurang sama.. Tapi ada perbezaan sedikit... Kalau kat kolam ikan akan lebih tahan dari penyakit... Jadi tak banyak kesusahan sangat bela dalam kolam...

      Delete
  9. ikan kelah lagi elok bela dalam aquarium yang besar..sebab kelah spesis yang aktif.. seronok tgk dia berenang

    ReplyDelete
  10. Kalau kite letakkan ikan guppy ke dalam air masak ikan guppy bole hidup ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Maaf lambat balas, tapi kalau air masak nih, mineral dalam air tersebut dah pun hilang... Lagi baik air paip yang dirawat dengan anti clorin... :) Moga dapat membantu...

      Delete
    2. Kalo air yg telah dijerah dan masih panas mendidih boleh tak kita letak ikan kat dlm air tu ?

      Delete
  11. SILA TINGGALKAN KOMEN ANDA UNTUK PENAMBAHBAIKAN

    TERIMA KASIH

    ReplyDelete
  12. As'salamualaikum tuan tanah hehe,bro nk tnya sikitlh,sy nk bela ikan mas.atau pn goldfish.engat nk ambik saiz ibu jari je..akuarium aku xbsar sngt.pnjang 2 kaki ja..filter jnis apa yg sesuai utk aku gunakan...aku dh beli lampu kcik utk akuarium tu.smart jgalh hehe.

    ReplyDelete
  13. nampaknya blog ni dah tak berpenghuni..

    ReplyDelete
  14. sori dah lama x masuk..bz dengan kerja.

    filter beli kut saiz aquarium..

    saudara boleh tanya kat kedai filter yang sesuai dengan saiz aquarium anda..selalunya saiz filter x besar sgt kalau hanya bela ikan emas..

    lagi satu kalau bela ikan emas saudara kena jaga kualiti air baik2..iakn emas antara spesis payah nak bela.. air kena tiptop..nanti ikan cepat mati.

    ReplyDelete
  15. bro lampu warna apa yg sesuai untuk ikan...selalu ada dkt kedai wana putih,kuning dan biru...dan bagai mana nak kalau air tu tak sesuai untuk ikan contohnya Ph air,,bagaimana cara nak tahu kalau Ph air tu tinggi atau rendah...boleh ke kalau sya guna air hujan...

    ReplyDelete
  16. lagi latulah bro,,,sya ada dua akuarium..1 saiz 3 kaki pnjng 1.5 kaki lebar dan 1.5 kaki tinggi...dan satu lagi saiz 2 kaki panjang 1 kaki lebar dan 1 kaki tinggi...tapikan bro akuarium yg 2 kaki tu air tak cepat keruh tetapi yg 3 kaki tu cepat sangat keruh..ada tips tak cara cam mana nk lambatkan air tu keruh

    ReplyDelete
  17. jawapan kepada soalan didi

    1.warna lampu. pemilahan bergantung kepada jenis ikan yang ko bela.. warna pink biasanga untuk naikkan warna gold dan merah pada ikan.. biru lak selalu org guna tuk neon tetra yang warna biru tu..untuk naikkan warna. warna putih lak tuk semua ikan.. kesimpulan: tgk jenis ikan y ko nak bela..samada ko nak naikan kaler pada badan dia..so kena pilih la lampu y sesuai..pemilihan lampu dan backgroud sangat penting untuk naikkan warna ikan.

    ReplyDelete
  18. jawapan kepada soalan didi

    2.pH air.
    cara mudah nak tgk pH air adalah dengan memasang alat chek ph la..boleh beli dikedai.

    jika nak tgk secara kasar air tu sesuai atau tidak denganikan...tgk kedudukan ikan tu..kalau air bersih dia akan selalu berenang didasar aquarium..bila kandungan nitrit dah tinggi means air kotor, ikan cenderung tuk berenang dibahagian atas aqua.. kalu xder penutup ikan kemungkinan akan melompat keluar aqua.

    penggunaan air hujan atau air mata air digalakkan kerana tiada klorin dan ia merupakan air mutlak..air y suci lagi menyucikan. jika mahu menggunakan air hujan pastikan ia tidak diambil hasil yang jatuh melalui atap2 ke dsb takut membahayakan ikan.

    ReplyDelete
  19. jawapan kepada soalan didi (banyak sungguh soalan ko didi)

    3.Air keruh
    tips tanak air keruh banyak

    1.faktor makanan ikan: pastikan beri ikan makanan secara sedikit..pallet yang tidak dihabiskan ikan boleh mencemarkan air.Sila buang semua pellet yang tidak dimakan ikan selepas 5 minit. gunakan makanan jenis udang atau anak ikan untuk menggelakkan air cepat kotor

    2. Faktor bilangan ikan
    makin banyak ikan..makin banyak la najis y dibuang..dan akan cepat kotor dan keruh

    3.jgn dedahkan aquarum direct bawah cahaya matahari..nanti aqua berlumut dan keruhakn air.


    Tips paling senang tanak air keruh sila kekedai aqua dan beli ubat anti keruh.. hanya titiskan beberapa titis..air akan jernih.

    _selamat mencuba_

    ReplyDelete
  20. Assalamualaikum..
    tanye skit ye,aqua rumah sy guna air telaga(mata air la kn?)..perlu ke tambar bahan2 seperti diatas?

    ReplyDelete
  21. air telaga tu kalau anda yakin 100% bebas dari bakteria xperlu la latak garam.. cuma anticlorin je xperlu letak dalam air telaga.

    ReplyDelete
  22. Boleh tak guna air terus dari water filter yg ada d dapur...t hari tadi baru beli gold fish malam dah mula pening2...nape ye...tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. gold fish sukar nak bela..agak sensitif jika air ph x sesuai.

      Delete
  23. tanya sikit saya guna mata air untuk pelihara udang kara boleh tak guna garam ikan

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh juga..fungsi garam nak bunuh kuman2 ada parasit dalam air tu

      Delete
  24. Lepas 3 hari bubuh ubat white spot and then bubuh ubat general aid special.. masa nak bubuh general aid special perlukah tukar air tu dlu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperlu tukar pun boleh
      macam post saya kat atas.
      saya pernah campur sekaligus ubat biru dan kuning..

      alhamdulillah ok..
      tapi kalau takut berlaku kejutan kepada ikan tu elok tuan buh biru.. lepas 3 hari letak ubat kuning lak..tanpa perlu tukar air.

      Delete
  25. salam..bosss... Ubat yang dimaksudkan Anti - Whitespot Special tu kalau masukkan 1 penutup penuh dlm akuarium besar 2 kaki...air kompem bertukar warna ..kalau hijau..mmg jadi hijau la air tu..mcm tak best plak air jadi warna hijau dan tak jernih..camne nak buat ekkk?

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasanya anti white spot ni warna biru..
      biasanya dalam 3 hari warna akan kembali jernih.
      bergantung kepada filter aquarium tuan..
      kalau filter baik tapisannya memang cepat jernih..

      kalau tak jernih tukar lah air baru..

      kesihatan ikan lebiih penting..

      Delete
  26. Alhamdulillah, byk info bermanfaat. Terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama2.. kalau ada apa2 leh usulkan disini..Insyaalah saya reply

      Delete
  27. ikan kcik2 dlm aqrm 2 kaki....brapa ekor y sesuai nk bela dlm tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sori lambart reply..

      spesis tetra boleh dibela secara byk..30 ekor pun ok..

      Delete
  28. salam...boleh tak kalau sya cmpur jnis ikan kap skali ngan ikan lampam,jelawat dan kelah...dalam aquarium bersaiz 3 kaki?

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh campur.

      tapi ikan kap biasanya dipelihara didalam kolam..sebab corak pada bahagian atas sgt cantik bila dipandang dari bahagian atas..

      spesis kelah..jelawat..lampam boleh dibela..sgt cantik spesis ikan sungi ni..cuma disarankan bela ikan ni lebih cantik jika dibela dalam aquarium 4-6 kaki sebab ikan ni akan berenang secara laju..

      Delete
  29. tuan boleh ke. ...ikan kaloi duduk bersama ikan lain. ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku rasa tak boleh..sbb ikan kaloi ni jahat sikit..dia suka gigit ikan lain..suka kejar... nk cmpur boleh..tp anda kna ada akuarium yg saiz besar dan ada ikan lain yg besar jgk cthnya pacu,patin,oskar,keli, kemungkinan sbb dia ada ruang dan bila ada ikan lain yg besar dia kurang..tp kna pastikan dulu..tkut bergaduh jgk

      Delete
  30. ade ke ubat anti keruh?tak pernah nampak pun

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada ubat menjernihkan air. Boleh dibeli di mana-mana kedai akuarium.

      Delete
  31. Aslmkm bro !!,nak tanye sikit la,udang dengan ikan bole cmpur tak,sbb ikan saye hampir 12ekor mati dalam masa 1mlm,jadi saye siasat2 knape dia mati...,udang saye bertukar kulit pula masa tu,ada ka disebabkan bekas kulit udang yg tidak terbuang itu mnjadi racun kpda ikan tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam... Nak tanya udang jenis apa bro bela? Ada spesis udang yang makan ikan. Terutamanya ikan kecil. So, nak tau la udang apa, udang kertas atau udang kara, atau udang sepit biru (ada gak orang bela nih, jangan tak tau.. Hehe)

      Delete
  32. bro bole saya bela ikan air tawar tp saya decoration aqua saya ala2 laut pula, saya guna batu2 kecil dan batu karang,tidak ka batu karang tu mengeluarkan apa2 racun untuk ikan air tawar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak menjadi masalah. Baru karang yang mati (warnanya biasa putih boleh digunakan sebagai decoration.) Cuba basuh bersih-bersih.. Kalau tidak dia akan menyebabkan kekeruhan dan mungkin mengundang pelbagai jenis bakteria kepada ikan anda. Saya biasa melihat ikan sungai yang dibela dalam batu karang yang mati.

      p/s kalau bro nak tahu, ada juga jenis filter aquarium yang menggunakan batu karang mati sebagai alat penapis airnya.. Juga boleh dibeli dikedai-kedai.

      Delete
  33. Firstly nak ckp.a good and lot of info dpt kat sini..nak tanya..ikan kaloi saya campurkan dgn ikan oscar dan parrot fish...boleh ke? Pastu x de masalah ke andai saya masukkan ikan kecil atau udang kecil yg nak dijadikan makanan kpd kaloi tu kpd ikan oscar dan parrot fish yg ada sama dlm akuarium tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih atas sokongan..kalau rasa best blog ni sila follow.

      jawapan kepada soalan anda
      1.ikan kaloi, oscar dan parrot fish kalau nak campur boleh. tetapi ikan anda akan mati.. dijamin 100%..kalau x mati pun akan cedera.sebab spesis2 ni spesis teritorial predator..dia akan bergaduh.

      2. nak masukkan ikan kecil..udang semua bagai tu boleh..tapi air akan cekap kotor..hadkan pemberian makanan tersebut kepada seminggu 2 kali dsb. dan macam saya ckpkan tadi semua ikan diatas tidak boleh dipelihara sekali dalam 1 aquarium..

      Delete
    2. terima kasih atas sokongan..kalau rasa best blog ni sila follow.

      jawapan kepada soalan anda
      1.ikan kaloi, oscar dan parrot fish kalau nak campur boleh. tetapi ikan anda akan mati.. dijamin 100%..kalau x mati pun akan cedera.sebab spesis2 ni spesis teritorial predator..dia akan bergaduh.

      2. nak masukkan ikan kecil..udang semua bagai tu boleh..tapi air akan cekap kotor..hadkan pemberian makanan tersebut kepada seminggu 2 kali dsb. dan macam saya ckpkan tadi semua ikan diatas tidak boleh dipelihara sekali dalam 1 aquarium..

      Delete
  34. Satu lagi...ada cara or tips nak pindahkan ikan yg di dlm akuarium sedia ada ke dlm akuarium yg baru..what should i do utk pastikan ikan2 tu x mati..sebab saya cuba pindahkan parrot fish saya ke akuarium baru tapi tgk mcm semcm jer..mcm nak mati...last2 saya masukkan dlm akuarium asal..so far mcm ok..so nak minta tips mcm mana nak pindahkan ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebelum nak pindahkan ikan ke aquarium baru pastikan air dalam aquarium dicampur dulu dengan semua benda yang saya cadangkan dalam post ini.

      kalau boleh biarkan 1-2 hari kemudian baru masukkan ikan baru kedalam aquarium tersebut.

      ini boleh mengelakkan ikan stress.

      kadang2 ada jugak sesetengah pembela ikan dia akan masukkan sedikit air dari aquarium lama ke dalam akuarium baru sebagai permulaan tuk ikan sementara menyesuaikan diri dalam air yang baru..

      Delete
  35. ADMIN AKAN CUBA MENJAWAB SEGALA PERSOALAN ANDA SECEPAT YANG BOLEH..HARAP MAKLUM

    ReplyDelete
  36. nak tanya, boleh ke saya masukkan anti clorin time ikan ade dalam aquarium? terlupa nak letak pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. boleh tiada salahnya..

      cuma digalakkan masuk ketika tukar air sebab bila air masuk kedalam campuran klorin akan lebih sebati dan elakkan klorin byk dalam air yang boleh sebabkan ikan anda mati

      Delete
  37. Masalah sy tdapat mcm bakteria atau ulat2 kecik bwarna putih yg melekatkn pd cermin aqua. Sy dmaklumkan ia boleh myerang insang ikan.. mohon pdapat ubat apa yg sesuai nk hapuskn ulat2 tu..

    ReplyDelete
  38. soalan yang bagus tuan

    tuan edy boleh beli dikedai ikan ubat tu botol warna merah..

    fungsi nak bunuh ulat2 kecik.

    ReplyDelete
  39. Salam..jika anda berminat utk trnak lobster redclaw air tawar sila layari http://redclawlobster.blogspot.com

    ReplyDelete
  40. Salam..klau ikan sakit mata bengkak dan badan ...ubat apa plak...

    ReplyDelete
  41. saya ada membela ikan kelah biru didalam aquarium.. masalah yg dihadapi ikan ni.. sisik ikan mula tertanggal satu persatu.. apa masalah nye

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy ada bela 14 ekor gappy
      1 ekor kaloi dlm 1 tank
      1bln petama tgk ok je serasi
      tapi ari 2 kaloi x taw tiba2 je cm stres d tibai semua gappy. tgl 1 je yg selamat sampai skg. ape masalah kaloi 2?
      nk kate mkn x gk cz mkn dh d tetap kan tiap 4jam d bg guma mesin eletronik. nk kate air pam ada 2. lebih dari mckp. tenk kecik je 12liter. sisah mkn x dh ya tinga dlm 1mint j semua dh bersi d sedut pam.
      cuma sy hairan npa kaloi 2 stres?

      Delete
    2. ikan kelah biru tu mungkin sistem oksigen x berfungsi dengan baik..

      Delete
    3. az man..
      guppy memang x boleh campur dgn kaloi..
      kalaoi ikan dominan..dia akan dominasi persekitaran..dan akan makan guppy

      Delete
  42. maaf bertanya ye saya masih amatur lagi dlm bidang bele2 ikan ni sye ade bele ikan laga adakah ikan laga pun wajib ade semue barang2 yg bro tunjuk kan tu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. xperlu..tapi kalau nak letak juga tidak menjadi masalah

      Delete
  43. salam bro..sy ada bela ikn toman,ikn tu di pancing bulan lepas,letak dlm akuarium 2 kaki,size 2kg je..msa mula2 letak dlm akuarium dia kena kutu air,dah cuci2 semua..skg ni badan dia dah cantik bersih luka pon dah hilang..yg mnjadi mslhnye ikan ni x mau makan la..dr pancing smpai la skrg..susah ht jgk..sy dah beli ubt utk elak stress dan utk bg ikn makan..tp x mau jgk la..tp bila sy dok mengacau dgn jari kt akurium tu mau plk dia dok membantai..letak ank ikan haruan dia x makan p dia kokak smpai putus pastu dia buat dek je..punya la panjang cerita heheh nk Tanya ade ubt lain ke utk bg dia mkn? ke sy salah setup ubat2..akuarium 2kaki,anti klorin 1 1/2 penutup,ubt biru tu sy dh x letak sbb dia dah sihat boleh ke? ubt stress 1 1/2 penutup jgk..campur skali..kalo boleh tolong bgtau setupnye pon kira ok dah.

    ReplyDelete
  44. lg 1 ikan saya wlupon badan dia dah makin cantik skrg kira Nampak sihat lah..tp ade 1 lg mslh dia kdg2 dok bgesel mcm tgh gatal..ikan menguap x?? ikan sy kdg2 menguap dan tersedak..itu sakit ape plk tu? nk bg ubat ape??

    ReplyDelete
  45. klau guna air klorin putih je x yah guna air paip boleh x ?

    ReplyDelete
  46. klau guna air klorin putih je x yah guna air paip boleh x ?

    ReplyDelete
  47. sy baru berjinak-jinak dlm dunia ikan ni. semalam sy beli 2 ekor ikan emas, sekor ikan puyu dgn 3 ekor tiger fish. barang2 dia sy cuma beli batu saiz sederhana, pokok plastik, anti klorin, makanan khas goldfish dgn makanan untuk tiger fish. ikan puyu kalau sy bg roti gardenia boleh ke? or ada makanan yg khas untuk dia? semua ikan2 sy ada akuarium sendiri, nak campur takut bergaduh pulak. pagi ni sy tgk sekor tiger fish sy dah mati kt dasar. yg lagi 2 ekor ni sentiasa berenang kat permukaan, kepala atas tp ekor ke bawah. ikan ni stress ke or pH air x sesuai? sebab sy cuma letak 3 titik anti klorin shj. kalau goldfish pula, if sy dah beli water filter, perlu x sy beli pam oksigen? sy risau kalau goldfish x cukup oksigen. boleh bg tips asas penjagaan goldfish dgn barang2 keperluan dia? terima kasih ^_^

    ReplyDelete
  48. Admin blh share tips mcm mn nk jaga ikan kaloi sabah tak?

    ReplyDelete
  49. Nk taye udang sepit merah kalau letak anti klorin je x ape kan...
    Lagi 1 kalo bela undang x yah guna pam oksigen x ape kan??

    ReplyDelete
    Replies
    1. udang antara spesis haiwan yang tidak stabil dan memerlukan kandungan oksigen dalam air yang konsisten. Perubahan terlalu mendadak dari sudut teksture air akan menyebabkan udang mati.. jadi nak bela boleh gunakan air yang sikit.. tuka air sekurang-kurangnya seminggu 2 kali..

      Delete
  50. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  51. slm bos.lagu mana nak ilangkan lumut yg hijau2 dalam aquarium?kalau dh cuci aqua,xsampai seminggu,trus berlumut gelap air tu.ada x cara terbaik untuk kekalkan kejernihan air dlam jangka masa lama?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ubat anti lumut juga ada dijual... Tapi saya tak pasti keberkesanannya

      Delete
  52. Assalamualaikum.. kalau masukkan general aid dlam akuarium..adakah bakteria baik akan mati juga?

    ReplyDelete
  53. Kalo masukkan apa2 jenis ikan dlm akuarium beraiz 7 X 2 kaki dgn air yg telah dijerah & masih mendidih bole ka ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mati la ikan kot.. hahaha

      Delete
  54. Replies
    1. Ikan sungai biasanya memang perlu.. kerana insangnya yang didesign untuk menangkap oksigen dalam air yang bergerak.

      Delete
  55. Kalau guna air mineral dlm botol ntuk ikan guppy bley x?

    ReplyDelete
  56. admin..plz bg detail sal kaloi..pemakanan die..tumbesaran die..plz admin..minat sgt kat kaloi ni..

    ReplyDelete
  57. Thanks share pasal benda ni. Info yang sangat berguna untuk orang2 yang baru nak berjinak2 bela ikan.

    ReplyDelete
  58. sama2..semoga semua mendapat ilmu disini

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...