Pages

Ads

Thursday 18 October 2012

IKAN MATAHARI HIDUP BERSIMBIOSIS

Setiap mahluk adalah dijadikan tidak sempurna dan saling memerlukan antara satu dengan lain. Antara contoh yang sering cikgu ajar kepada murid sewaktu di sekolah dulu adalah akar pokok bersimbiosis dengan cacing untuk memudahkan aliran air dalam tanah. Mungkin itu yang biasa kita dengar, simbiosis yang berlaku antara haiwan dan pokok hidup .

Namun pernahkah anda terfikir seekor ikut bersimbiosis dengan burung. Burung kalau kita tahu sifatnya memakan ikan, tetapi berbeza dengan ikan matahari ia memerlukan bantuan burung (seagul secara spesifiknya) untuk membuang fungus yang tumbuh dibadannya. Ikan yang mempunyai bentuk yang dikatakan unik dan antara spesis ikan yang bakal pupus ini memerlukan bantuan dari ikan lain dan juga burung untuk membuang fungus dibadannya.

Ikan lebih selesa dan burung turut kenyang, dua-dua happy...




Begitu juga dengan kita sebagai hamba yang dijadikan dimuka bumi, sehebat mana pun kita, ingatlah ada kelemahan pada diri kita yang memerlukan kita untuk meminta bantuan dari orang lain. Namun dalam pada itu, orang yang paling tinggi imannya adalah sentiasa meletakkan pergantungan kita pada yang ESA, kerana kita insan yang lemah.. Wallahu'lam...

~ a|am hijau




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...