Pages

Ads

Monday 21 January 2013

FOOTWORK @ PERGERAKKAN KAKI DALAM SUKAN BADMINTON


Apa itu footwork ??
Footwork dalam sukan badminton adalah pergerakkan kaki semas bermain.

Kepentingan footwork Badminton adalah dalam permainan pantas, anda mempunyai sedikit masa untuk bertindak balas selepas setiap pukulan. Gerak kaki yang baik akan membantu anda untuk mencapai bulu awal. Ini adalah wajar dalam semua keadaan.Anda perlu memainkan tembakan anda dari titik tertinggi anda boleh. Jangan biarkan bulu untuk

Berada   kedudukan yang seimbangGerak kaki yang baik membantu anda kekal seimbang semasa anda memukul bulu tangkis. Berada pada kedudukan seimbang menyebabkan anda akan  mampu untuk membuat pukulan yang terbaik.

Jika anda tidak seimbang, maka ia adalah lebih sukar untuk mengawal tindakan memukul anda. Anda perlu untuk mengimbangi gerakan badan anda; besar gerakan badan anda, semakin sukar ia adalah untuk membalas pukulan lawan.

Contoh Footwork yang baik

Gerak kaki yang baik akan membantu anda pulih ke dalam kedudukan asal untuk menampung pukulan berikutnya. Jika anda lambat untuk pulih, maka lawan anda pasti akan mendapat kelebihan. Malah sedikit kelewatan boleh boleh menyebabkan gagal. Anda akan mendapati diri anda lebih-lebih jauh daripada kedudukan pada pukulan berikutnya.

p/s: cuba sendiri dan anda akan lihat kesannya pada permainan anda!!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...